東京大学大学院 教育学研究科・情報学環

日本語 | English

国際シンポジウムのお知らせ
Art learning & creativity: Contemporary issues in formal and informal settings

みなさま

平素より大変お世話になっております。東京大学教育学研究科の岡田猛です。
来る11月19日(土),11月20日(日)の2日間に渡り,東京大学本郷キャンパスにて芸術の学習・教育に関する国際シンポジウム(Art learning & creativity: Contemporary issues in formal and informal settings)を開催いたします。芸術教育,創造性,学習科学,生涯学習,博物館教育,インフォーマル・ラーニングなど関連領域の方々には,ぜひ奮ってご参加いただきたいと思います。
このシンポジウムは,科学研究費「図工・美術科教員の教師力養成のための教員研修プログラム構築とその効果に関する研究(代表小澤基弘)」研究グループ主催,日本認知科学会「芸術と情動分科会」共催,公益財団法人石橋財団後援で実施します。
シンポジウムのテーマとしては,広い意味での芸術の学習(art learning)について,”Creating(What and how people learn through artistic experiences?)”, ”Appreciating(How do people appreciate art and how does that impact their learning?)”, ”Supporting(How can we design for and support art learning in formal, informal, and everyday settings?)”という3つの問いを設け,下記11名の研究者・実践者の講演を予定しております。

November 19th (Sat) 小柴ホール2階(初日と2日目は会場が異なります)小柴ホール

  • 14:00-14:10 Opening remarks
  • 14:10-14:50 Takeshi Okada(University of Tokyo, Japan): Fostering artistic creation through encounters outside one’s own repertoire
  • 14:50-15:30 Marion Botella (Université Paris Descartes, France) : Flexibility and social interactions: Two exercises to help art students to be more creative
  • 15:30-15:50 Break
  • 15:50-16:30 Motohiro Kozawa (Saitama University, Japan) : Integrating Poïétique and cognitive science to analyze the creativity learning process in a drawing course for art education majors
  • 16:30-17:10 Jøran Rudi(NOTAM, Norwary): Applying creative principles in software design for music education: A case study
  • 17:10-19:30 Reception and Poster session

November 20th (Sun) 福武ホール地下2階ラーニングシアター(初日と会場が異なります)福武ホール

  • 10:00-10:40 Erica Halverson (University of Wisconsin-Madison, USA) : How the arts can change teaching
  • 10:40-11:20 Tatiana Chemi (Aalborg University, Denmark) : Arts learning & creativity: Contemporary issues in semiformal settings: the Danish Open School
  • 11:20-12:00 Kevin Crowley (University of Pittsburgh, USA) : Learning in art, learning science: Pathways, practices, and potential problems
  • 12:00-13:30 Lunch Break
  • 13:30-14:10 Karen Knutson (University of Pittsburgh, USA) : An art learning ecosystem: Informal organizations partner to support the arts
  • 14:10-14:50 Palmyre Pierroux (University of Oslo, Norway) : Group creativity in adolescence: Relational, cognitive, and material aspects of collaborative interactions
  • 14:50-15:30 Francesca Bacci (University of Tampa, USA) : Bridging the experience of the body into the museum: Multisensory-digital curatorship
  • 15:30-15:40 Break
  • 15:40-16:30 Emily Pringle (Tate Modern and Tate Britain, UK) : The centrality of artistic practice to learning in the art museum
  • 16:30-17:30 Discussion Kumiyo Nakakoji (Kyoto University, Japan) : Discussant


Organizers: Takeshi Okada, Karen Knutson, Kevin Crowley, Motohiro Kozawa

なお,講演は英語で行われ,通訳はつきません。録音・録画はご遠慮願います。
参加費は無料で,予約は不要です。
お問い合わせは,okadasecアットマークp.u-tokyo.ac.jp (アットマークを@に変更して送信してください)まで。